Gammalt inlägg..

Jag sitter är hemma och är sjuk, och zappar därför runt bland kanalerna.
Jag går till Disney, och det är den lilla sjöjungfrun. Det får mig att tänka till lite. Varför är alla prinsessor/kvinnliga huvudroller smala? Överhuvudtaget - helt perfekta?
De har långt sagolikt hår, smala, perfekta små ansikten, inget fel i deras personligheter och får alla en godhjärtat prins på slutet.
Och de onda då? Om man tar Ariel som exempel igen. Kvinnan som ville ha Ariels röst, är såklart ful och stor. Personligheten har inte det minsta gott i sig, och hon har en ful röst.
Det här ger ju barn en blick hur de tror att världen ska se ut, och det 'r långt ifrån alla som är perfekta. Eller, stryk det. Ingen är perfekt, man kan inte vara 100% god eller ond.


Ett nytt exempel - Törnrosa. En modig prins kommer och räddar henne, kysser henne och hon vaknar upp och är störtkär och såå tacksam. Men tänk om hon skulle vakna upp och hata honom? Tänk om hon var lesbisk? Det skulle vara intressant.

Kommentarer
Postat av: Noel

Bra åsikter jag håller med dig

2011-03-29 @ 19:48:08
Postat av: My

Åh. Jag håller med. Och jag skulle gärna se/läsa Törnrosa om hon var lesbisk... Fan vad bra det skulle vara.

2012-07-17 @ 17:23:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0